fredag 27 januari 2017

Veckobrev från förskoleklassen

Denna vecka jobbade vi med bokstaven V och det kändes lite passande nu när vi jobbat med Vektor varje vardag.
Det har gått bra och nu efter en vecka kan barnen rutinerna och vet hur de loggar in och kommer igång, har gått förvånansvärt bra.



Therese hade hand om rörelsen med alla grupper denna dag och hon ser verkligen ut att ha det bra :)
Vi jobbade med bokstaven V även på rörelsen så de dansade vals med varandra, helt underbart.
De tränar närhet, samarbete och taktkänsla.
Vill bara tala om att de var helt suveräna!!

På bokstavsstationen jobbade Eva Britt med att lyssna efter ljudet och markera vart det fanns i olika ord, hon fick då träffa alla elever i de olika färggrupperna.Vi ljudar ord och lyssnar på alla bokstavsljud, vi håller också på att räkna bokstavsljuden i ord. Kan vara lite svårt eftersom alla bokstäver inte hörs i en del ord.
På den sista stationen fick jag (Tine) träffa alla fantastiska Växthusbarn, vi jobbade med bokstavståget och Vektor.
När de jobbar med bokstavståget samarbetar de.


När de jobbar med Vektor arbetar de för sig själva och har hörlurar på sig så de har lättare att koncentrera sig utan att bli störda av andra ljud.
Veckans höjdpunkt är ändå när vi åker till simhallen och tränar, leker och lär oss nya saker varje gång. Viktigast nu är att alla trivs och har roligt.
Att allt fungerar toppenbra har vi berättat förut men vill återigen säga det.
Att få det att fungera med allt kring simningen kräver att många saker ska kommas ihåg.
Badkläder packade i ryggsäck! Tack alla Ni föräldrar som kommer ihåg detta, så viktigt för era barn.
Bussresan, hur och vart vi kliver av, hur man gör för att få på sig armbandet innan vi går in och klär av oss.
Kontrollera att låsen på skåpen fungerar, ta av alla kläder och få in dem i skåpet, låsa, duscha, få på sig badkläder, ställa upp på led och gå i till Anna.
Sen ska de ta instruktioner och försöka allt de bara orkar :)
De kämpar som bara den, inte konstigt att de är trötta när de kommer hem från simningen.
Enkät

Vi kommer att hänga upp enkäter till alla elever i förskoleklass.
Det är viktigt att ni fyller i dem så att vi kan få syn på våra förbättringsområden i vår verksamhet.
Ni kan välja att svara på papper och lämna in dem till oss så skickar vi dem vidare. Ni kan också svara via nätet, information finns på pappret.
Det är ett svarsformulär för varje barn.
Om ni svarar via nätet berätta för oss så vi vet vilka som svarat, de andra kommer vi att påminna.
Vårt mål är att få in alla enkäter.
Tack på förhand!

NÄSTA VECKA
Måndag 
Bokstavspresentation av bokstaven Tt
Om det är is på skolan så åker vi skridskor annars kommer vi gå ut i skogen. 
Kläder efter väder.
Tisdag
Rörelse och språkstationer.
Manfreds (vår underbara kock) sista dag, han går i pension. 
Vi har fått en ny kock som heter David.
Onsdag
Svenska/Soltimme
Röd grupp åker till simhallen 
Torsdag 
Gul och grön grupp åker till simhallen
Svenska/soltimme
Fredag 
Matematik 
Storstädning


  • Ni har väl lämnat in lappen om sportlovet, annars gör det så fort som möjligt. Förra lovet var det många anmälda barn som inte kom eller hörde av sig. Känns väldigt onödigt att det blir så, köket lagar mat till alla anmälda och vi har personal som ska täcka. Mycket onödiga kostnader och personal som kunnat vara lediga.


Den här veckan har det varit många pedagoger borta både sjuka och lediga, vi har haft många vikarier men det har fungerat väl. 
Ursäkta om det har upplevts lite rörigt men hoppas att ni har förståelse för vi försöker följa vår planering trots personalfrånvaro.

Tack för denna vecka

Hälsningar från oss på Växthuset.


1 kommentar:

  1. Jag undrar vad poängen är med att gå från i stort sett noll datoranvändning till en halvtimme varje dag, framförallt i ett spel med tidspress och betyg som Vektor. För Vide var det första gången med datorspel, något som gjorde sig kännbart när Vide blev liggande på kvällen och oroade sig för att få mer än fyra fel...
    Detta är för övrigt inget nytt vad gäller Vektor, vad jag förstår; det är vanligt att även äldre barn blir stressade, och att dom får onödigt mycket underlag för att jämföra sina prestationer med andras.

    SvaraRadera